Tutorial: Montere og legge opp med flatlock

På denne genseren prøvde jeg noe nytt (nytt for meg i allefall): å legge opp den nederste kanten med overlockens flatlocksøm. Siden dette med flatlock ikke var så enkelt å finne informasjon om (og i hvertfall ikke om det å legge opp på den måten) har jeg her laget en liten tut. Jeg håper den kan være til hjelp for andre. Gjerne legg inn en kommentar og del dine erfaringer.


Flatlocksøm:
Alle overlockmaskiner som kan sy med tre tråder kan også sy flatlocksømmer med tre tråder. Noen kan også sy med to tråder (og trenger da noe form for adapter som dekker over den øverste griperen). Flatlocksømmer ligner på coversømmer midt på plagget, men de er sydd på kanten mens trådspenningen er stilt inn slik at sømmen kan dras fra hverandre og legger seg flat etterpå.
Bruk to tråder hvis du har muligheten, det er litt enklere å justere trådspenningen og dra stoffbitene fra hverandre (synes nå jeg da).

Dette gjør du:
- Begynn med å ta ut den høyre nålen. 
- Så skrur du ned trådspenningen på nåltråden til 1. 
- Hvilken trådspenning du trenger på griperen (griperne) er avhengig av hvor tykt stoffet er (mindre spenning for tykkere stoffer) og av maskinen din. Ta utgangspunkt i trådspenningen som blit foreslått i bruksanvisningen. Hos meg var det 4, noe som funket fint på middelstynn ullinterlock.

- Flatlocksømmen har to ulike sider: en med løkkene som ligner på en coversøm og en som ligner på en stige (det er nåltråden som er dratt ut slik). Hvis du legger stoffet rett mot rett vil stigen vises på rettsiden, sånn som på bildet i midten og til høyre. Legger du den vrang mot vrang vil løkkene vises. Dette ser du på det første bildet, sømmen som går nærmere vannrett.
- Ha gjerne litt tettere sting enn du bruker til vanlig overlock, noe nærnere rullefald.
- Når du har sydd sømmen drar du forsiktig i stoffet på begge sider av den for å trekke den flat. Hvis du ikke får den til å ligge helt flat kan du prøve å løsne litt på gripernes trådspenning. Hvis det blir for løse løkker strammer du litt.

Overlocken syr i utgangspunktet bare på kanten av et plagg. Hvis du bruker flatlock sømmen til montering bruker du kniven som vanlig.

Legge opp med flatlock/pyntesømmer midt i plagget:
Når man vil sy en flatlocksøm midt i et plagg må man brette det der sømmen skal være slik at man kan sy langs kanten. Her bør man koble ut kniven slik at man ikke skjærer hull i plagget (eller være veldig forsiktig med å ikke få stoffet for langt ut på høyre siden).
Her gjelder det samme som ovenfor: hvis man ser rettsiden mens man syr vil løkkene vises, ser man vrangsiden mens man syr vil stigen vises etterpå.

Hvis du vil legge opp et plagg slik som genseren ovenfor bretter du først inn så mye som du vil legge opp og så bretter du opp en gang til langs skjærekanten slik at den er akkurat inn i den bretten du syr over. Gjerne stryk kanten slik at den ikke sklir når du syr (spesielt i sidesømmene sklir det lett litt ut). Sy så en flatlocksøm over brettekanten, gjerne sånn at sømmen er litt lengre ut på kanten og løkkene henger litt over randen - da er det enklere å få den til å ligge flat etterpå.

Når du drar i stoffet og trekker ut sømmen ser den slik ut på rettsiden...

 ... og slik på vrangsiden.


OBS - noen anmerkninger til slutt: 
- Stoffer: Flatlock er ikke så godt egnet til stoffer som rakner lett, da forsvinner gjerne hele sømmen. Ønsker du likevel en flatlocksøm på slike stoffer kan du brette inn sømmonn før du syr kantene sammen med flatlock, da holder sømmen.
- Husk at du vil trenge mindre sømmonn enn vanlig siden sømmen trekkes ut.


Kommentarer

  1. Kjekt med slike tutorials!!

    SvarSlett
  2. Supert! Kanskje jeg må komme meg igang å prøve denne:)

    SvarSlett
  3. Tusen takk, dette må jeg prøve! Men... er helt fersk på overlock og har ikke tatt sjansen på å tre den enda, fikk den ferdig tredd. Regner med at jeg må fjerne tråden til høyre nål, sånn at jeg må tre den på nytt etterpå? Det finnes ikke noen hemmelig måte å snike seg unna dette på?

    SvarSlett
  4. Hei, jeg heter Nira. Jeg var i et forhold med Anderson i årevis, men han slo opp med meg. Jeg prøvde alt jeg kunne for å få ham tilbake, men det var forgjeves. Jeg ville virkelig ha ham tilbake på grunn av kjærligheten jeg har til ham. Jeg tryglet ham med alt, ga løfter, men han nektet. Jeg forklarte problemet mitt til venninnen min, og hun foreslo at jeg skulle kontakte en trylleformler som kunne hjelpe meg med å fortrylle for å bringe ham tilbake. Selv om jeg aldri trodde på trollformler, hadde jeg ikke noe annet valg enn å prøve det. Så jeg sendte en e-post til trolldomslederen, og han forsikret meg om at alt ville være bra om tre dager, og at eksen min ville komme tilbake til meg. Overraskende nok skjedde det den andre dagen rundt klokken 16.00. Eksen min ringte meg, ba om unnskyldning for alt og sa at han ville ha meg tilbake fordi han elsket meg så høyt. Jeg ble så glad og gikk tilbake til ham. Vi begynte å leve lykkelig sammen igjen. Jeg lovet alle jeg kjenner som har et forholdsproblem at jeg ville henvise dem til den ene sanne og kraftige trollformleren som hjalp meg med problemet mitt. Hvis du trenger hans hjelp, kan du sende ham en e-post på babawalewiseman01@gmail.com. Han tilbyr ulike typer trylleformler, inkludert kjærlighetsformler, tapte kjærlighetsformler, skilsmisseformler, ekteskapsformler, bindende trylleformler, trolldomsbrudd, forvisning av en kjær fra fortiden, forfremmelsesformler, tilfredsstillelsesformler og kur mot alle sykdommer du lider av. Kontakt ham for en varig løsning på ethvert problem du måtte ha.via babawalewiseman01@gmail.com WhatsApp +2348136951551 Viber +2348136951551

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg